Naše kritéria DofE na ZŠ Lesní
Obecná kritéria DofE na ZŠ Lesní:
- musí se věnovat aktivitě pravidelně 1x hodinu každý týden
- musí být jasně stanovený cíl a od dospělé osoby (mentora) vyhodnocen postup
- žákem vybrané volnočasové aktivity ve všech 3 oblastech schvaluje garant před začátkem jejich plnění
- pokud si žák vybere aktivitu, nelze tou aktivitou, která je tematicky podobná plnit jinou ze sekcí DofE (např. vyberu si florbal, nemohu dobrovolnictví plnit asistencí ve florbalovém kroužku)
Sekce: Sportovní aktivita
Obecný cíl: zlepšit fyzickou kondici a sportovní výkon
Při výběru sportovní aktivity musí splòovat tyto požadavky:
- musí motivovat ke stanovení nových cílů
- podpořit vytrvalost
- sportovní aktivita, musí být doložena daty – např. Endomondo aplikace, mobilní aplikace atd.
Příklady:
- individuální sporty: cyklistika, plavání, běh, atletika, gymnastika
- týmové sporty: fotbal, hokej, basketbal
- bojová umění: karate, judo, taekwon-do, kung-fu, aikido, kickbox
- ostatní sporty: horolezectví, potápění, paragliding
- fyzické aktivity: hathajóga, tanec, posilování, aerobic
Konkrétní dobrý příklad:
Žák ZŠ Lesní „Martin Vzorný“ se rozhodne vstoupit do programu. Již nyní se aktivně věnuje tenisu, kdy dochází 2x týdně na trénink do tenisového klubu, kde je veden svým trenérem. Martinův aktuální největší problém při závodech je jeho první podání. Tuto skutečnost vyhodnotil se svým trenérem a rozhodl se na tuto dovednost více zaměřit. Martin tedy má jasně stanovený sportovní cíl, který předloží svému garantovi ve škole. Ten se na této skutečnosti domluví s Martinovým trenérem. Martin po dobu 3 měsíců dochází na tréninky a aktivně se věnuje, všem herním dovednostem, ale více se zaměřuje na trénink servisu. Jeho umístění, tvrdosti a provedené technice. Po této době učitel kontaktuje opětovně Martinova trenéra a vyhodnotí, zda-li Martin na tréninky pravidelně docházel a věnoval se svému vytyčenému cíli. Pokud ano, trenér zapíše do účastnické knížky Martin má tímto splněnou danou aktivitu.
Konkrétní špatný příklad:
Karel Novák je dobrým fotbalistou, a rozhodl se, že za svou aktivitu v DofE v sekci sport, si zvolí právě fotbal. Konkrétním cílem je zdokonalení rychlosti vedení míče a zlepšení střely z první. Dohodl se s trenérem, že si tuto aktivitu začne plnit ještě před schválením od garanta. Řekl si také, že by mohl „zabít 2 mouchy jednou ranou“ a za aktivitu v sekci dobrovolnictví už 2. měsícem pomáhá trenérovi s tréninky – vede některá cvičení, pomáhá s přípravou tréninků a uklízí věci po něm. Tuto aktivitu má garantem odsouhlasenou a plní ji. Aktivita sport mu nebude uznána, jelikož nebyla potvrzena garantem a je vykonávána v rámci jednoho sportu.
Sekce: Dobrovolnictví
Obecný cíl: naučit se pomáhat ostatním
Při výběru aktivity pro dobrovolnictví musí splòovat tyto požadavky
- nelze plnit dobrovolnictví v rodině, jako např. povinnosti v rodině typu vynášení koše, luxování, nákup apod.
- lze vybrat organizaci ochotnou přijmout dobrovolníky z přiložené nabídky zde
- lze plnit formou asistence u volnočasových aktivit (ve škole, na kroužcích)
- lze rovněž plnit doučováním jiného žáka školy po konzultaci a vedení od daného učitele
Příklady:
- sociální služby (péče o staré, nemocné, postižené)
- práce s dětmi (asistence při vedení kroužků pro děti, oddílů)
- pomoc v oblasti ochrany životního prostředí
Konkrétní dobrý příklad:
Pepička Stará pečuje ráda o koně. Poctivě je 2x týdně před projížďkou hřebelcuj, stará se o ustájení koní apod. Již tak činí 2 roky a proto se rozhodla v tom pokračovat. Její vedoucí je za toto rozhodnutí rád a doufá, že jí to pomůže při absolvování DofE v sekci dobrovolnictví.
Konkrétní špatný příklad:
Jirka Živý se v ekologickém zařízení, kde plnil sekci dobrovolnictví, choval nevhodně, neplnil vytyčené cíle a často bez omluvy nedorazil. Ke garantovi přišla z organizace stížnost. Ani po urgenci od garanta se Jirkův přístup nezlepšil a proto mu bylo dobrovolnictví zrušeno a neuznáno.
Sekce: Dovednost
Obecný cíl:
- podpořit rozvoj osobních zájmů a povzbudit zájem o praktické a společenské dovednosti
- zlepšit dovednost nebo zkusit něco nového
Při výběru aktivity pro dovednost musí splòovat tyto požadavky
- lze využít volnočasových aktivit nejen na škole – keramika, informatika aj.
- jako u jediné aktivity v DofE může být vedoucím rodič (po schválení garantem)
- pokud je aktivita vykonávána mimo profesionální kroužek, musí být předem vytvořen a garantem schválen plán na celé časové období.
Příklady:
- činnosti v kroužcích: výtvarné aktivity, dramatické umění
- individuální studium (speciální zájmy): astronomie, teraristika
- odborné studie: historie obce, výskyt živočichů v dané lokalitě
- další: hra na hudební nástroje, sborový zpěv, tvorba webových stránek, studium cizích jazyků,
- návrhářství, tanec, šachy, knihovnictví, vaření, tvorba školního časopisu atd.
Konkrétní dobrý příklad:
Žákyně ZŠ Lesní Jana Šikovná se rozhodne vstoupit do vykonávání aktivity dovednost. Vybere si za cíl naučit se háčkovat. Jako vedoucí bude mít svojí šikovnou maminku. Aktivita je pro ni zcela nová, za cíl si zvolí uháčkovat zimní čepici s bambulí. Vytvoří plán své 3 měsíční práce, kde popíše, jak se naučí jednotlivé druhy vzorů a jak bude její práce rozvržena. Garant plán schválí a po 3 měsících obdrží čepici. Kromě potvrzení od maminky, že čepici uháčkovala sama, garant obdržel doplòující video, kde Jana sama háčkuje čepici. Aktivita dovednost v rámci DofE byla úspěšně splněna.
Konkrétní špatný příklad:
Sestra Jany Šikovné, Petra Šikovná se rozhodla splnit v rámci dovednosti stejnou aktivitu jako sestra. Po měsíci jí však aktivita přestala bavit a naopak začala s keramikou, která jí hodně nadchla. Dovednostní aktivita nebyla splněna, ale je možné začít s novou aktivitou (keramika) od začátku.