Volný čas aktivně
Program ((název a číslo): | 4a) Školství a mládež |
Program (název a číslo): | 4.1 Program volnočasových aktivit |
Název projektu: | Volný čas aktivně |
Název příjemce/IČ | Základní škola, Liberec, Lesní 575/12, příspěvková organizace/46744924 |
Smlouva číslo: | OPL/457/2024 |
V rámci ŠD a ŠK se pravidelně věnujeme pozorování přírody v průběhu celého roku. ZŠ Lesní sídlí v inspirativním prostředí – blízko parků, lesa, hřišť, zoologické zahrady. Využíváme i školní pozemek, kde máme k dispozici včelí úl s pedagogem včelařem, záhonky, prostor k pěstování a zkoumání. Napomáháme tak dětem přirozeně proniknout do tajů přírody.
Toto pozorování a zájem o přírodu bychom rádi podpořili nákupem pomůcek - binokulárních lup, abychom dětem přírodu ještě více přiblížili, nastartovali jejich chuť zkoumat, být aktivní, přemýšlet, zaznamenávat si svoje zjištění a výtvarně je zpracovat. Hrou na badatele můžeme vést malé vědce ke skutečnému zájmu o tento obor, hravou formou prohlubovat jejich vztah k přírodě a motivovat je k ochraně přírody.
Zároveň bychom rádi zakoupili sušáky na výkresy, abychom mohli sušit obrázky, výrobky a nasbírané přírodniny celých oddělení ŠD současně.
Dalším užitečným průvodcem budou podnětné knihy o přírodě, které nás budou inspirovat k dalšímu poznávání.
Do běžné činnosti ŠD a ŠK zařadíme pravidelné celodružinové badatelské aktivity na téma „Svět pod lupou“. Děti budou mít možnost zúčastňovat se pestrých aktivit, upevňovat si základní dovednosti a využít času v ŠD k přirozenému rozšiřování svých obzorů. Veškeré zkoumání si děti budou zaznamenávat do badatelských deníků, výtvarně je zpracovávat. Na závěr uspořádáme celodružinovou výstavu obrázků s popisky zajímavostí, které jsme zjistili.
Ukázky z připravených aktivit:
Jarní květiny – Zamyslíme se nad tím, které květiny a proč vyrůstají po zimě jako první. Prohlédneme si jejich cibulky, květy, pyl pod lupou. Jaké jsou nejčastější barvy jarních květin a proč? Kde se těmto květinám nejlépe daří? Pomocí vody obarvené barvivem vyzkoušíme vzlínání vody – opravdu se voda z půdy dostane až do květů? Zakreslíme si první jarní květiny, což prohloubí naše pozorovací schopnosti. Sestavíme žebříček 10 nejrychlejších jarních rostlin. Zahrajeme si pexeso Jarní květiny a díky piktogramům u každé kartičky si zafixujeme základní informace o konkrétní květině.
Pupeny pod lupou – zárodky listů a květů. Prozkoumávání jednotlivých pupenů – každý jiný, liší se tvarem, velikostí, uspořádáním. Porovnávání pupenů jírovce, akátů, buku. Budeme zaznamenávat rychlost probouzení. Porovnávat pupeny na utržených větvičkách ve váze a v jejich přirozeném prostředí. Uspořádáme pupenovou výstavku. Vytvoříme si větvičkové pexeso.
Semena rostlin pod lupou – zkoumání „balíčku živin“, jak semínko na jaře roste, co ke svému růstu potřebuje. Postupné zkoumání zárodku kořene, prvostonku, stonku, listů. Zasazení do záhonku a další sledování a zaznamenávání růstu. Zamyslíme se nad využitím semen.
Hravouka – postupně se seznámíme s bohatě ilustrovanou knihou Hravouka. Hlavní hrdinkou je myška, která sepisuje encyklopedii o přírodě. Spolu s ní budeme sledovat život v lese, na zahradě, pod vodou, životní cyklus stromů, život mravenců apod.
Včely na našem pozemku – návštěva včelaře, seznámení s životním cyklem včely. Jak vypadá úl, jak se o něj pečuje. Prozkoumáme stavbu těla včely, plástve. Zamyslíme se nad tím, proč včely potřebujeme, kde bydlí, čím se živí. Vyrobíme si Lapbook o včelách. Začteme se do knihy Včely, která nás seznámí s životem včel a jejich historií.
Průzkum v mraveništi - zblízka se podíváme na pracovité mravence. Nachystáme jim v blízkosti mraveniště hostinu – cukr, chleba, jablko.. Budeme sledovat, co jim zachutná. Budeme sledovat, jak nosí náklady. Při jídle si mravence prohlédneme pod lupou, prozkoumáme stavbu jejich těla. Provedeme pokus – mravencům přichystáme závodní dráhu pomocí sladké vody, na trasu jim nachystáme kousky jahod a budeme sledovat, jak rychle je objeví. Zamyslíme se nad tím, že mravenec je sociální hmyz. Vždy žije ve společenství, které tvoří dělnice, samci a královna. Objevíme v mraveništi kukly? Na závěr si vyrobíme plakáty o životě mravenců, včetně popisků a model mraveniště z kartonu.
Cílové skupiny:
- Dětí a mládež ve školní družině a školním klubu
- zapojení v dlouhodobé aktivitě plánované
- aktivní trávení volného času)