Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací
Volný čas aktivně

Volný čas aktivně

Program ((název a číslo): 4a) Školství a mládež
Program (název a číslo): 4.1 Program volnočasových aktivit
Název projektu: Volný čas aktivně
Název příjemce/IČ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12, příspěvková organizace/46744924
Smlouva číslo: OPL/457/2024

 

V rámci ŠD a ŠK se pravidelně věnujeme pozorování přírody v průběhu celého roku.  ZŠ Lesní sídlí v inspirativním prostředí – blízko parků, lesa, hřišť, zoologické zahrady. Využíváme i školní pozemek, kde máme k dispozici včelí úl s pedagogem včelařem, záhonky, prostor k pěstování a zkoumání.  Napomáháme tak dětem přirozeně proniknout do tajů přírody.

Toto pozorování a zájem o přírodu bychom rádi podpořili nákupem pomůcek - binokulárních lup, abychom dětem přírodu ještě více přiblížili, nastartovali jejich chuť zkoumat, být aktivní, přemýšlet, zaznamenávat si svoje zjištění a výtvarně je zpracovat. Hrou na badatele můžeme vést malé vědce ke skutečnému zájmu o tento obor, hravou formou prohlubovat jejich vztah k přírodě a motivovat je k ochraně přírody.

Zároveň bychom rádi zakoupili sušáky na výkresy, abychom mohli sušit obrázky, výrobky a nasbírané přírodniny celých oddělení ŠD současně.

Dalším užitečným průvodcem budou podnětné knihy o přírodě, které nás budou inspirovat k dalšímu poznávání.

Do běžné činnosti ŠD a ŠK zařadíme pravidelné celodružinové badatelské aktivity na téma „Svět pod lupou“. Děti budou mít možnost zúčastňovat se pestrých aktivit, upevňovat si základní dovednosti a využít času v ŠD k přirozenému rozšiřování svých obzorů. Veškeré zkoumání si děti budou zaznamenávat do badatelských deníků, výtvarně je zpracovávat.  Na závěr uspořádáme celodružinovou výstavu obrázků s popisky zajímavostí, které jsme zjistili.

Ukázky z připravených aktivit:

Jarní květiny – Zamyslíme se nad tím, které květiny a proč vyrůstají po zimě jako první. Prohlédneme si jejich cibulky, květy, pyl pod lupou. Jaké jsou nejčastější barvy jarních květin a proč? Kde se těmto květinám nejlépe daří? Pomocí vody obarvené barvivem vyzkoušíme vzlínání vody – opravdu se voda z půdy dostane až do květů? Zakreslíme si první jarní květiny, což prohloubí naše pozorovací schopnosti. Sestavíme žebříček 10 nejrychlejších jarních rostlin. Zahrajeme si pexeso Jarní květiny a díky piktogramům u každé kartičky si zafixujeme základní informace o konkrétní květině.

Pupeny pod lupou – zárodky listů a květů. Prozkoumávání jednotlivých pupenů – každý jiný, liší se tvarem, velikostí, uspořádáním. Porovnávání pupenů jírovce, akátů, buku. Budeme zaznamenávat rychlost probouzení. Porovnávat pupeny na utržených větvičkách ve váze a v jejich přirozeném prostředí. Uspořádáme pupenovou výstavku. Vytvoříme si větvičkové pexeso.

Semena rostlin pod lupou – zkoumání „balíčku živin“, jak semínko na jaře roste, co ke svému růstu potřebuje. Postupné zkoumání zárodku kořene, prvostonku, stonku, listů. Zasazení do záhonku a další sledování a zaznamenávání růstu. Zamyslíme se nad využitím semen.

Hravouka – postupně se seznámíme s bohatě ilustrovanou knihou Hravouka. Hlavní hrdinkou je myška, která sepisuje encyklopedii o přírodě. Spolu s ní budeme sledovat život v lese, na zahradě, pod vodou, životní cyklus stromů, život mravenců apod.

Včely na našem pozemku – návštěva včelaře, seznámení s životním cyklem včely. Jak vypadá úl, jak se o něj pečuje. Prozkoumáme stavbu těla včely, plástve. Zamyslíme se nad tím, proč včely potřebujeme, kde bydlí, čím se živí. Vyrobíme si Lapbook o včelách. Začteme se do knihy Včely, která nás seznámí s životem včel a jejich historií.

Průzkum v mraveništi  - zblízka se podíváme na pracovité mravence. Nachystáme jim v blízkosti mraveniště hostinu – cukr, chleba, jablko.. Budeme sledovat, co jim zachutná. Budeme sledovat, jak nosí náklady. Při jídle si mravence prohlédneme pod lupou, prozkoumáme stavbu jejich těla. Provedeme pokus – mravencům přichystáme závodní dráhu pomocí sladké vody, na trasu jim nachystáme kousky jahod a budeme sledovat, jak rychle je objeví. Zamyslíme se nad tím, že mravenec je sociální hmyz. Vždy žije ve společenství, které tvoří dělnice, samci a královna. Objevíme v mraveništi kukly? Na závěr si vyrobíme plakáty o životě mravenců, včetně popisků a model mraveniště z kartonu.

Cílové skupiny:

  1. Dětí a mládež ve školní družině a školním klubu     
  • zapojení v dlouhodobé aktivitě plánované            
  • aktivní trávení volného času)

 

Logo Libereckého kraje

Novinky na e-mail

Máte-li zájem dostávat zprávy o aktuálním dění ve škole e-mailem, zaregistrujte svou e-mailovou adresu .

Obsahem newsletterů nebudou informace o jednotlivých třídách a jejich učivu. Ty i nadále naleznete v měsíčních plánech na stránkách jednotlivých tříd. Obsahem newsletterů budou převážně zprávy z celoškolního dění.